Nya Fac-modeller? Klicka här?
Förlagsvägen 3, 533 74 Hällekis | Telefon 0510-862 00 | Fax 0510-862 20 |
     




Butik/beställ

Produktkarta

Utrustningspaket

Hugo

Övningsexempel

Historisk bakgrund

FAC-system på Moderna Museet

FAC-Byggnationer

Gamla FAC-Byggnationer

Gamla FAC-Manualer

Gamla FAC-Satser

Konverteringstabell

FAC-forum

Om företaget

Kontakta oss

Startsidan

 

 

Om cookies

 
 
   

Fac-system på
moderna museet

Mellan den 3:e februari och 15:e april 2007 kunde man besöka moderna museet i Stockholm för att se William Kentridges verk Black box. Verket är en mekaniserad teater där stora delar av Fac-systemet används.

Verket gjordes på uppdrag av Deutche Guggenheim men producerades i Sverige och Sydafrika i samarbete med attributmakaren Jonas Lundquist och programeraren Ronald Hallgren.
Jonas Lundquist är en kund till Fac-system sen flera år tillbaka.

Verket har även visats i Johannesburg, Salzburg samt Malmö och kommer att visas på fler ställen vartefter.



Black box

Teaterföreställningen är 23 minuter lång, består bland annat av vårt meccano klätt med papp och dylikt för att gestalta olika ändamål och som med hjälp av datorer förs fram och tillbaka som en slags teater. Det hela inleds med en megafon likt en presentatör och annonserar det som skall följa som ett "Trauerarbeit" (sorgearbete). Det som är utgångspunkten för verket och åsyftas i sorgearbetet är den bortglömda massakern på Hererofolket i sydvästafrika av tyskarna i början på 1900-talet. 1885 blev sydvästafrika ett tyskt protektorat där bosättare började inkräkta och exploatera den afrikanska ursprungsbefolkningens marker. Hererofolket revolterade i frustration 1904 mot kolonisatörerna som slog tillbaka upproret med våld som saknade proportioner. Händelsen benämns ofta som förra seklets första folkmord.

Föreställningen är inte linjärt berättande utan förmedlar sig främst genom våra sinnesuttryck. Den är såväl vacker som hemsk och sorglig. Föreställningen har tidigare även visats i Berlin (år 2005).


William Kentridge

 
Jonas Lundquist i arbete med mekaniken till föreställningen med hjälp av flertalet FAC-komponenter.
   
Han är född 1955 i Johannesburg, Sydafrika, utbildad i statsvetenskap och konst i Johannesburg och Paris. Ägnar sig mestadels åt teckning och animerad kortfilm där han kommenterar Sydafrikas historia och apartheid.
Redan i hans första film började Kentridge utveckla vad som sedan blivit en karaktäriserad del av hans arbete; att animera hela sekvenser utifrån ett enda pappersark. Genom att med fast kamera registrera hur han tecknar, suddar, fortsätter att teckna och gradvis förändrar bilder framställer han de förvandlingsnummer och rörelse som blivit typiska för honom. Det hämningslösa associationsflödet som uppstår när någonting snabbt kan bli något annat påminner närmast om ett barns fantasi. Men tekniken har också en mer konceptuell betydelse. I varje ny bildruta ligger spåren från de tidigare kvar som sår eller minnen efter omvandlingar och förändringar, precis som nutiden bär med sig spår av vår historia och vi bär med oss våra erfarenheter.





William Kentridge & Jonas Lundquist.